Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019

Από τις Μέρες

Σεφέρης, Μέρες Η'

Κυριακή 18 Ιουνίου 1961
Σήμερα από τις τελειότερες συναυλίες που έχω ακούσει - Μαέστρος Stokowski, Ορχήστρα Philharmonia καταπληκτικά χέρια αυτού του ογδοντάρη - σαν φτερουγίσματα πουλιών. Κάνει εντύπωση, το είχα παρατηρήσει αυτό και με τον Monteux, αυτοί οι γέροι μπαίνουν και προχωρούν ανάμεσα στην ορχήστρα σαν ανάπηροι - όταν ανέβουν στο πόδιο ζωντανεύουν, η μουσική τους δίνει πνοή. Εξαιρετική ακρίβεια, όπως μου αρέσει το unisson, οι είσοδοι των οργάνων, καμιά θολούρα. Στις 5-6 προτελευταίες νότες του πουλιού της φωτιάς - τινάχτηκα πάνω στο κάθισμά μου από ενθουσιασμό, ο τρόπος που είχε εξαπολύσει τα μπακίρια.

Παρασκευή, 1 Σεπτέμβρη 1961 (Αμοργός)
Ξεκινήσαμε χτες πρωί κατά τις 6 με μουλάρια, κατά τις 5 και μισή τούτο το καταπληκτικό, από το παράθυρό μου στο μώλο, μια γυναίκα μαυροφορεμένη, μαντιλοδεμένη, νέα ευλύγιστη, μεγάλη ευγένεια στο σώμα, έπιασε να τραβά το σκοινί μιας δεμένης βάρκας. Ήταν φουνταρισμένη απ'την πρύμη κι ερχόταν δύσκολα, μολονότι τέντωνε κάμποσο το κορμί της. Ένας άντρας ξιπόλητος ήρθε και τη βοήθησε, πήδησαν κι οι δυο μέσα στη βάρκα. Αυτή έβαλε τα κουπιά στους σκαρμούς κι έπιασαν λάμνοντας ορθοί, καθένας ένα κουπί. Ήταν ερχομός μεγάλης χαράς τούτη η γυναίκα, φώτισε ολόκληρη τη μέρα μου.

Σάββατο, 16 Σεπτέμβρη 1961
Χτες στον Ηρώδη Ερωφίλη. Χρειάζεται καιρός ακόμη για να μάθουν οι ηθοποιοί μας να λένε τέτοιους στίχους - κακές τομές - προσθέτουν ν εκεί που η κρητική γλώσσα δεν τα'χει (βλέπεις έχουν μάθει να τα κουδουνίζουν). Μου κάνει εντύπωση, όπως το σημείωσα και στον "Ερωτόκριτο", η ωριμότητα αυτής της γλώσσας - τα σημερινά ελληνικά δεν έχουν φτάσει ακόμη στη στάθμη της, σ'αυτή την ευλυγισία, αυτή τη φυσικότητα της άρθρωσης. Πλάι μου ήρθε και κάθισε η Μελίνα Μερκούρη -τη χειροκρότησαν - αυτόγραφα - φυσικά δεν καταλαβαίνει τίποτε απ'όλα αυτά. Προσέχει μόνο την πρωταγωνίστρια και τα ντυσίματά της.
.........
.........

(με τον Σεφέρη θα έλεγα πως μεγάλωσα.
στα πολύ νιάτα μου διάβασα τα πρώτα του ημερολόγια και αργότερα ήρθαν τα επόμενα και τα επόμενα.
μέχρι που φτάσαμε στις όγδοες Μέρες του, που ήρθανε στα χρόνια της δικής μου ωριμότητας)


Δεν υπάρχουν σχόλια: